Skeematerapia

Skeematerapiassa tutustumme lapsuudessa muodostuneisiin käyttäytymismalleihimme ja tarkastelemme tunnelukkoja ja niiden syntymistä lapsuudessa ja nuoruudessa sekä vaikutusta tänä päivänä.  Totumme käyttäytymään tietyllä tavalla, joka auttaa meitä selviytymään lapsena, mutta eivät palvele turvallista ja onnellista elämää enää aikuisuudessa, vaan pikemminkin pitää meidät kuin liimattuna paikallamme. Tunnelukkoja ja niiden aiheuttamia ongelmia voidaan hoitaa tehokkaammin skeematerapian menetelmin, kuin perinteisen kognitiivisen psykoterapian voimin.

KENELLE?

  • Vakavista mielenterveyshäiriöistä kärsiville vain lääkärin ohjeen mukaan
  • Sinulle, joka haluat panostaa itseesi ja tulevaisuuden hyvinvointiin
  • Kärsit haitallisista toimintatavoista tai elämän kokemuksista
  • Jos edes  harkitset terapiaa, kokeile!  
  • Voit tulla tutustumiskäynnille kokeilemaan, olenko minä sopiva terapeuttina tukemaan sinua

SKEEMATERAPIA VOI SOPIA SINULLE, JOS esim.:

  • Koet, että toimit vastoin omia periaatteitasi
  • Et ymmärrä tapaasi toimia
  • Kärsit tavastasi elää
  • Et ehdi pysähtyä, sinulla on koko ajan kiire (mietit jopa, ettei sinulla ole aikaa terapiaan)
  • Sinulla on kahlitsevia tunteita
  • Joudut usein hankaliin tilanteisiin ihmissuhteissasi
  • Elämäsi on tylsää
  • Sinulla on riippuvuuksia
  • Vältät haasteita epäonnistumisen pelossa
  • Pelkäät sairastuvasi vakavasti tai menettäväsi perheesi
  • Koet ulkopuolisuutta tai huonommuutta  

Tiedät järjellä, että jokin toimintatapasi on sinulle haitallinen, mutta et tunne tasolla voi päästää siitä irti? Käytämme tapaamisissamme mm. kotitehtäviä (lomakkeita, harjoituksia ym.), käsitteellistämme elämänkokemuksia esim. piirroksina, mielikuva- ja rentoutus- ja mielikuvaharjoitteita, toiminnallisia harjoitteita, reflektoivaa keskustelua, jossa asiakas saa empatiaa, hyväksyntää ja huolehtimista liittyen vaikeisiin kokemuksiin. Yhdistelen laajasti eri työmenetelmiä ja käytän myös muita työmenetelmiä, kuten esimerkiksi ratkaisukeskeistä terapiaa, fokusointia, hengitysharjoituksia, NLP:tä sekä kehollisia harjoitteita.

MITEN?

Terapian kesto on tapauskohtaista, mutta n. 10–20 kertaa on keskimääräinen tapaamisten kesto
Sovimme ensimmäisessä tapaamisessa, kuinka jatkamme yhdessä eteenpäin
Sitoutuminen ja halu hyvään elämään, on tärkein työkalu terapiassa ja oman elämän hoitamisessa

Tutustu lisää: https://www.skeematerapia.fi/linkit.htm

Skeematerapia | Katja Kykkänen Omimo
OMIMO